15,000 רישיונות תמורת 5 מיליון ש”ח: כתב האישום הצפוי נגד 9 רופאי ומנהלי “פרומדיס”

פרשת פרומדיס: באמצעות 9 רופאים פסיכיאטרים נוהלה רשת לניפוק אלפי רישיונות קנאביס רפואי גם למי שלא עמד בתנאים הנדרשים, הכל לכאורה תמורת שוחד במיליונים - כך עולה מכתב האישום שצפוי להיות מוגש בכפוף לשימוע נגדם ונגד מנהלת החברה

כפי שנחשף לראשונה במגזין קנאביס לפני כחודשיים, מחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה החליטה להגיש כתבי אישום בכפוף לשימוע נגד החשודים בפרשת פרומדיס – הפרשה במסגרתה נופקו על פי החשדות רישיונות קנאביס רפואי תמורת שוחד לרופאים, שזכתה במשטרה לכינוי “פרשת חליל קסמים”. כעת אנו חושפים לראשונה את עיקרי כתב האישום המלא, שהיה אמור להיות מוגש באוקטובר אך נדחה עקב המלחמה.

סיוון שלום, פרומדיס (צילום מסך: פייסבוק)
סיוון שלום, בעלים ומנהלת “פרומדיס”, החשודה המרכזית בפרשה (צילום מסך: פייסבוק)

כזכור, החשודה המרכזית היא סיוון גל שלום, הבעלים והמנהלת של פרומדיס (שפעלה באמצעות חברת ג’מניי סורסינג בע”מ). סיוון חשודה בכך שביחד עם חלק מעובדי החברה ו-9 רופאים פסיכיאטרים היא ניהלה מנגנון עברייני לכאורה לניפוק רישיונות קנאביס רפואי ללא הצדקה רפואית בעבור בצע כסף. היא מואשמת כעת בעבירות קבלת דבר במרמה, הפרת אמונים, מתן שוחד, הלבנת הון, השמטת הכנסה ושיבוש הליכים.

שוחד, מרמה, הפרת אמונים, עבירות מס והלבנת הון

כל 9 הרופאים בפרשה (ד”ר דיב דאוד, ד”ר סיימון לוי, ד”ר חסן שלאבנה, ד”ר ג’לאל בטחיש, ד”ר נטליה כץ, ד”ר מיכאל ינקו, ד”ר רוברטו דניאל אומנסקי, ד”ר יבגניה קורלנד אגרנוב וד”ר ריצ’רד אברהם שיפר) מואשמים בקבלת דבר במרמה ובהפרת אמונים. ד”ר כץ, ד”ר דאוד וד”ר בטחיש מואשמים גם בקבלת שוחד. ד”ר בטחיש וד”ר אומנסקי מואשמים גם בעבירות מס והלבנת הון.

רופאי הקנאביס החשודים בפרשת פרומדיס
רופאי הקנאביס החשודים בפרשת פרומדיס (מימין למעלה: חסן שלאבנה, דיב דאוד, מיכאל ינקו, רוברטו דניאל אומנסקי, ג’לאל בטחיש, נטליה כץ, יבגניה קורלנד אגרנוב, סיימון לוי, ריצ’רד אברהם שיפר)

למשל, על פי כתב האישום, בתקופת הפעילות של פרומדיס היתה חברה בשם מ.ג.ר כח אדם בע”מ בבעלותו של ג’אודת בטחיש, בן דודו של ד”ר ג’לאל בטחיש. כדי להסוות את פעולותיהם החליטו לכאורה סיוון וג’לאל לפעול בצוותא על מנת שכספי השוחד לא יועברו ישירות לג’לאל אלא לג’אדאת ולחברת מ.ג.ר, זאת כדי להסתיר את כספי השוחד – יותר ממיליון שקלים.

דוגמה נוספת שנותנת הפרקליטות היא של ד”ר אומנסקי, שלטענת המשטרה הפיק הכנסות בסכום של יותר מ-2.2 מיליון ש”ח אותן הוא ביקש ממטופליו להעביר לו בכסף מזומן. בפועל, אומנסקי הפיק חשבוניות בהיקף של 205 אלף ש”ח בלבד, כך שאת ההכנסות בגובה 2 מיליון ש”ח הוא לא רשם. את המזומן הוא שמר בכספת בחזקתו ולא דיווח על ההכנסות ובכך הציג מצג שווא לרשויות המס.

האם היה קשר לחברת הקוסמטיקה “פרופורציה”?

מלבד סיוון והרופאים, כתבי אישום צפויים להיות מוגשים גם בגין שיבוש הליכים, בעיקר נגד מנהלות שעבדו תחת סיוון ונגד אמה של סיוון, ציפורה (ציפי) שלום, ממנהלי חברת הקוסמטיקה הידועה “פרופורציה”. כזכור, האם ציפי שלום וגם אביה של סיוון, אבי שלום, נחקרו במסגרת הפרשה. מקורות סיפרו למגזין קנאביס כי פרומדיס אף פעלה בתחילת דרכה כמוקד בחברת פרופורציה וכי הרעיון להקמת פרומדיס היה של אבי, שמצדו מכחיש זאת.

האישום בשיבוש הליכים נובע לטענת המשטרה והפרקליטות מכך שבעת שפשטו השוטרים על ביתה של סיוון בבוקר יום 5.12.22, הגיעו למקום הוריה, ציפי ואבי שלום, או אז סיפרה סיוון לציפי כי המחשב המצוי במשרדי החברה עלול לשמש כראיה נגדה מכיוון שמותקנת עליו תוכנת משרד הבריאות. ציפי התקשרה לעובדת החברה ולחשה לה “תעלימי את המחשב, עוצרים את סיוון… תעלימי כמה שיותר מהר כל דבר שצריך להעלים”.

ציפי שלום, המשנה למנכ”ל פרופורציה ומבעלי הרשת, עם בנותיה אתי פרג’ון שלום סמנכ”ל מכירות ומנהלת הסניפים ברשת, וסיוון שלום מנהלת פיתוח עסקי ברשת
ציפי שלום (במרכז), המשנה למנכ”ל פרופורציה ומבעלי הרשת, עם בנותיה אתי פרג’ון שלום (משמאל) סמנכ”ל מכירות ומנהלת הסניפים ברשת, וסיוון שלום (מימין) מנהלת פיתוח עסקי ברשת לשעבר שהפכה למנהלת פרומדיס עד שנעצרה

בחלוף מספר שעות, בשיחת טלפון, שאלה ציפי את העובדת: “הצלחת להוציא את מה שאמרנו?”, והעובדת השיבה כי לא הצליחה להוציא את המחשב. בשלב זה העבירה ציפי את השיחה למצב רמקול כדי שאביה של סיוון, אבי שלום, יוכל גם הוא לקחת חלק בשיחה. בשלב זה העובדת עדכנה אותם מי מהעובדות במשרד “מדברת עם השוטרים” וציפי קטעה אותה ואמרה “עדיף בטלפון כמה שפחות”.

איך זה עבד? 9 פסיכיאטרים חולקו לשתי קבוצות: “ממליצים” ו”מאשרים”

חלוקת הפעילות של פרומדיס והרופאים היתה על פי כתבי האישום בעיקרה בצורה של שתי קבוצות של רופאים שעבדו מול פרומדיס: רופאים ממליצים (שמורשים לספק רק המלצה לטיפול בקנאביס אך לא מוסמכים לנפק רישיונות בעצמם) ורופאים מאשרים (שהוסמכו בקורס של היחידה לקנאביס רפואי והינם בעלי גישה למערכת הממוחשבת של היק”ר באמצעותה הם יכולים לנפק רישיונות בעצמם).

כל 9 הרופאים החשודים הם רופאים פסיכיאטרים, ורוב מוחלט מבין אלפי הרישיונות שנופקו באמצעותם במסגרת החשדות בפרשת פרומדיס נרשמו בגין התוויה של פוסט טראומה (PTSD). הסיבה לכך היא ככל הנראה העובדה שיותר פשוט לנפק רישיונות קנאביס רפואי בגין התוויה זו. פוסט טראומה היא התוויה “נפשית” שתלויה בחוות דעת של הרופא ומבוססת על עדות סובייקטיבית של המטופל, בניגוד להתוויות אחרות שהינן פיזיות ומדידות יותר.

על פי כתבי האישום, התכנית של פרומדיס כללה שני שלבים עיקריים: בשלב בראשון פרומדיס והרופאים הממליצים פעלו להפקת המלצות רפואיות כוזבות עבור לקוחות החברה בהתוויה של פוסט טראומה, ובשלב השני הרופאים המאשרים נתנו אישור למנהלי פרומדיס להשתלט בשמם על המערכת הממוחשבת של היק”ר שהותקנה על מחשביהם, ולהנפיק באמצעותה רישיונות לשימוש רפואי בקנאביס על בסיס ההמלצות הכוזבות.

הרופאים “הממליצים” שחתמו על ההמלצות לטיפול בקנאביס רפואי למטופלים שלא היו זכאים לכך הם על פי כתבי האישום ד”ר אומנסקי, ד”ר ינקו, ד”ר כץ, ד”ר אגרנוב וד”ר שיפר. הרופאים “המאשרים” החשודים כי ניפקו או איפשרו את הגישה לניפוק רישיונות קנאביס רפואי למטופלים שלא היו זכאים לכך הם: ד”ר דאוד, ד”ר לוי, ד”ר שלאבנה, ד”ר בטחיש וד”ר כץ (בחלק מהתקופה).

שווי העסקה: 5 מיליון ש”ח תמורת כ-15,000 רישיונות

בסך הכל, על פי כתב האישום, הרופאים הממליצים חתמו או איפשרו לחתום בשמם על 6,294 המלצות כוזבות בהתוויית פוסט טראומה, ששימשו לצורך הנפקת רישיונות. ד”ר אומנסקי עם 2,633 המלצות, ד”ר ינקו עם 1,693, ד”ר כץ עם 1,246, ד”ר אגרנוב עם 151 וד”ר שיפר עם 571.

הרופאים המאשרים אפשרו לעובדות חברת פרומדיס לנפק רישיונות או לחדש רישיונות קיימים בשמם באמצעות המערכת הממוחשבת של היק”ר, בהיקף של כ-15,000 פעמים בסך הכל, ברוב המקרים בגין התוויית פוסט טראומה אך גם בעבור התוויות אחרות כאמור.

בסך הכל קיבלו הרופאים המאשרים כ-5 מיליון שקל בכספי שוחד לכאורה: ד”ר כץ אישרה כ-1,300 רישיונות תמורת 379 אלף ש”ח, ד”ר דאוד עם כ-4,700 רישיונות תמורת 1.9 מיליון ש”ח, ד”ר לוי עם כ-5,500 רישיונות תמורת 1.4 מיליון ש”ח, ד”ר בטחיש עם כ-2,600 רישיונות תמורת 1 מיליון ש”ח וד”ר שלאבנה קיבל כ-53 אלף ש”ח עבור מספר לא ידוע של רישיונות.

איך פעל המנגנון? עובדות פרומדיס התחזו למזכירות הרופאים

במסגרת כתבי האישום מפורט אופן הפעולה של החברה: פרומדיס פרסמה עצמה כמספקת שירות לקבלת רישיונות קנאביס רפואי וגבתה בין 1,300 ל-2,000 ש”ח בשלב הראשוני, או יותר מכך במידה והלקוח הגיע דרך מתווך (“מאכער”) שגבה סכום גבוה יותר ושלשל לכיסו את ההפרש. בשלב זה הופנו הלקוחות לעובדות של פרומדיס, שהתחזו לעובדות המשרד של אחד הרופאים הפסיכיאטרים הממליצים. בשיחה זו שאלו העובדות, שאינן בעלות הכשרה רפואית, אודות האירוע הטראומטי שעבר הלקוח, מילאו טופס והפיקו המלצת רופא שכללה את האבחנה הכוזבת.

ההמלצות נשלחו לאישור הרופאים הממליצים לעתים כאשר חתימתם כבר מופיעה על הקובץ ולעתים נדרש הרופא לחתום על המסמך באמצעות תוכנה שהותקנה על מחשבו על ידי סיוון, מבלי שהרופא שוחח עם הלקוח, נפגש עמו או עיין במסמכים שהעביר. ההמלצות נוסחו כולן באופן זהה על מנת לעמוד בתנאים הנדרשים לרישיון, באופן המנותק לטענת המשטרה מדברי הלקוחות עצמם, למשל, רשימה זהה של סימפטומים של פוסט טראומה כגון סיוטי לילה, נדודי שינה, מחשבות חודרניות, רגישות לרעשים, התפרצויות זעם ובכי ועוד.

משכורת לדוגמה של אחת מסוכני "בראשית מדיקל" שהעבירו מטופלים אל פרומדיס
משכורת של אחת מסוכנות “בראשית מדיקל”, שגייסה לקוחות לפרומדיס
מחירון פרומדיס למתווכים
מחירון פרומדיס לסוכנים – גבו סכומים גבוהים יותר ונהנו מההפרש
דוגמה למחיר שגבתה פרומדיס מלקוחות רגילים שאינם סוכני תיווך
דוגמה למחיר שגבתה פרומדיס מלקוחות רגילים שאינם סוכני תיווך

בהמלצות ציינה פרומדיס שתי תרופות שכאילו נעשה בהן שימוש על ידי הלקוחות, למרות שלא באמת נעשה בהן שימוש לטענת המשטרה. השימוש בתרופות אלו מהווה כמובן תנאי לקבלת הרישיון לאחר “מיצוי טיפול תרופתי”, וללא שימוש קודם שכזה לא ניתן לנפק רישיון. תנאי נוסף לקבלת הרישיון הוא שהמטופל סובל מפוסט טראומה במשך 3 שנים ועובר טיפול רפואי על ידי הרופא הממליץ במשך שנה לפחות. לכן, בהצהרות הרופא שגיבשה פרומדיס, נכתב בכזב כי הלקוחות אכן מצויים בטיפול הרופא הממליץ מעל לשנה וסובלים מ-PTSD במשך 3 שנים.

הרופאים המאשרים מצידם, נתנו כאמור לחברת פרומדיס גישה למערכת הממוחשבת של היק”ר דרך החשבון שלהם לאחר שחתמו על חוזה העסקה עם פרומדיס במסגרתו הם התחייבו להעמיד את המערכת לשימושה של פרומדיס 7 ימים בשבוע בין השעות 8 בבוקר ל-6 בערב. הרופאים הממליצים קיבלו מפרומדיס ומסיוון תשלום כספי שנע בין 300 ל-750 ש”ח עבור כל המלצה לרישיון חדש שנחתמה על ידם ואושרה לבסוף. הרופאים המאשרים קיבלו בין 285 ל-500 ש”ח לכל רישיון שהונפק על שמם באמצעות הגישה למערכת הממוחשבת.

“החשודים רקמו תכנית עבריינית תוך ניגוד עניינים למען בצע כסף”

“החשודים הציגו מצג שווא בפני היק”ר לפיו הנפקת הרישיונות נעשתה באופן תקין בעוד שבפועל הרישיונות הונפקו על ידי עובדות חברת פרומדיס שהשתלטו על מחשבי הרופאים והתחברו בשמם למערכת היק”ר,” טוענים כעת בפרקליטות במסגרת כתבי האישום. “הרופאים העלימו מהיק”ר כי קיבלו כספים שלא במסגרת עבודתם במוסד הציבורי ועבור לקוחות שאינם מטופלים במוסד זה”.

“החשודים רקמו תכנית עבריינית שמטרתה להנפיק רישיונות לשימוש רפואי בקנאביס שלא כדין, בכוונה להרוויח כספים, יצרו מצג שווא שתכליתו הנחת דעת היק”ר ביחס לתוכן ההמלצות הרפואיות אשר על בסיסן ניתנו הרישיונות, וכן ביחס לאופן הנפקתם,” נכתב עוד. “בתמורה למעשיהם לקחו הרופאים המאשרים תשלומים כספיים כשוחד וזאת בעד שימוש בסמכותם כעובדי ציבור. במעשיהם פעלו הרופאים המאשרים בניגוד עניינים והפרו את חובותיהם הציבוריות למען בצע כסף”.

גם תביעות אזרחיות מצטברות נגד פרומדיס מצד עובדים, סוכנים ולקוחות

לאחרונה, בעקבות התפרקות פרומדיס והיעלמותה של סיוון מפעילות, החלו לקוחות ועובדי פרומדיס וגם כמה גורמים עקיפים, לדרוש את כספם חזרה. בחלק מהמקרים אף הגיעו הצדדים לכדי הליכים משפטיים, למשל מצד חברה בשם “בראשית מדיקל” (שפעלה גם בשמות ג’נסיס מדיקל, ג’י-מדיקל ועוד), ששימשה כמתווכת לקוחות לפרומדיס. בעלי “בראשית מדיקל”, בן טמיר בלולו, דורש מסיוון לשלם לו 937,000 שקל, כמו גם כמה עשרות אלפי שקלים בתביעות נגד לקוחות שלו שביקשו ממנו סיוע בקבלת רישיון וביקשו כספם חזרה בעקבות הפרשה.

סיוון מצידה טוענת בתגובה שבלולו, שלאחרונה נעצר בתיק אחר בחשד לייבוא 1,000 כדורי אקסטזי, כלל לא היה חתום מול פרומדיס, אלא אדם אחר, אולי שותפו של בלולו, בשם איתן זוארץ. לטענת סיוון זוארץ קיים מערכת יחסים עם אחת מעובדות פרומדיס ובעזרתה הצליח לנפק רישיונות ללקוחותיו מבלי ששילם כנדרש לפרומדיס. עוד טוענת סיוון כי זוארץ גרם לפרומדיס נזק בכך שכדי לגייס לקוחות פירסם הבטחות לניפוק רישיונות קנאביס רפואי “לכל דורש” ללא צורך בעמידה בתנאים, מה שהוביל לדבריה לפגיעה במוניטין ולבסוף גם לחקירת משטרה.

בתביעה אחרת שהוגשה נגד פרומדיס לאחר התפוצצות הפרשה, טוען לקוח של החברה כי הוא שילם לה בעבור השירות לקבלת רישיון קנאביס רפואי, אך לא קיבל כל מענה עקב המעצר של מנהלי החברה והפסקת פעילותה. בתביעה הוא דרש פיצוי של 5,000 ש”ח מכיוון שנותר ללא הכסף וללא הרישיון אך לבסוף החליט למחוק את התביעה, לדבריו מכיוון שליבו התרכך לאחר שיחה טלפונית שקיים עם סיוון.

תביעה נוספת שעומדת נגד פרומדיס היא של אחת מעובדות פרומדיס, שדורשת כ-17,000 ש”ח מהחברה מכיוון שלא שולמו לה משכורות נובמבר-דצמבר 2022. כזכור, גם במגזין קנאביס פורסם אודות כמה מעובדות החברה אשר לא קיבלו את משכורות חודשים אלו. לטענת העובדים, הוריה של סיוון, אבי וציפי שלום בעלי “פרופורציה”, הבטיחו להם כי משכורותיהם ישולמו ברגע שסיוון תשתחרר מהמעצר בו שהתה, אך זה כמובן לא קרה עד כה.

המשך קריאה
Back to top button
Close

אופס!

אנא בטלו את חוסם הפרסומות כדי לצפות בתוכן באתר